گل شمعدانی

روش نگهداری از گیاه شمعدانی

گیاه شمعدانی از بومی گیاهان آفریقای جنوبی می باشد.در حدوده 230 گونه واریته دارد.ارقام شمعدانی که در باغبانی استفاده می شود اکثرا برای گل آنها و عده ایی برای برگ های زینتی آن و برخی نیز برای عطرشان نیز کاشته می شود.انواع شمعدانی هایی که برای گلکاری مورد استفاده قرار می گیرند به چهار ظبقه نیز تقسیم می شوند.

جنس شمعدانی معمولی

در جنس شمعدانی معمولی هورتوروم محتکع شده اند.بیشتر در باغات و باغچه ها کشت می شود در این جنس گونه شمعدانی معمولی که روی برگ آنها حلقه تیره رنگی به شکل نعل دیده می شود مورد استفاده است.گلها ب رنگ قرمز سفید صورتی،کم پر و پر پر دیده می شود.گونه ی حلقه ایی دارای واریته های متعددی است و در ایران اکثرا از ازقام زیر استفاده می شود.

1)شمعدانی حرمزاده

پا کوتاه و داری گلهای قرمز و بسیار پر پر هستند

2) شمعدانی بهار هلوئی

واریته ایی است به ارتفا 40 تا 50 سانتیمتر برگ ها درشت و گلها صورتی مایل به نارنجی

3) شمعدانی سفید

برگ ها کوچک و گلها سفید و کم پر

4)شمعدانی ترمه ای

در این واریته حلقه وسظ دایره ای شکل به رنگ زرد مایل به قرمز و خود برگ ها به رنگ زرد تیره است.گلها به رنگ صورتی تند و کم پر هستند

روش کاشت شمعدانی:

کوشش یک باغبان مجرب بر این است که شرایط مطلوب برای هر گیاه را فراهم کند که آن گیاه بتواند حداکثر ظریفت خود را آشکار کند

هر گیاه به 4 ماده اصلی و اساسی که عبارتند از : هوا،آب،غذا و نور احتیاج دارد.

شناخت مجیطی هر گیاه راهنما و کمک ارزنده برای باغبان است.ولی تصور اینکه شرایط طبیعی همیشه کمال مطلوب باشد اشتباه بزرگی است.گیاهان وحشی به شرایط سخت و ناپایدار مقاومت و سازگاری پیدا کرده اند و قادر به ادامه زندگی و تولید مثل می باشند

خاک مناسب شمعدانی

خاک مناسب شمعدانی خاکی است که اگر آن را در دست بفشاریم به زحمت بهم بچسبد یعنی کمی سنگین باشداگر زیاد بهم بچسبد معلوم می شود رس آن زیاد است و خاک تکه تکه می شود. اگر به آسانی خاک آن از هم بپاشد معلوم می شود خیلی سبک است و مناسب شمعدانی نیست.خاک شمعدانی تشکیل می شود از یک قسکت خاک برگ پوسیده 2 قسمت خاک مرقوب باغچه و یک قسمت شن ریز و یک قسمت کود گاوی در نقاطی که تابستان خیلی گرمی دارد 50 درصد از خاک گلدان را تورب توصیه می شود برای اینکه رطوبت را بهتر نگهداری کند هر چند تورب زیاد و خاک برگ زیاد مانع رشد شمعدانی می شود.

تغذیه شمعدانی:

همان طور که میدانید کود فسفر برای تقویت ریشه و کود ازته برای تقویت و ازدیاد شاخه و برگ و کود پتاسی برای تولید گل و میوه مفید است.باید توجه داشت اگه یکی از این عناصر زیاده از حد به شمعدانی داده شود برای شمعدانی مضرر است.

اگر با دادن کود دامی کود ازته هم زیاد بزنیم شاخه هاس شمعدانی طویل می شود و برگ ها هم بزرگ می گردد.و این همان گلدان هایی است که باغبان به آنها گرسنگی می دهد و مدتی به آنها کود نمی دهد بطور خلاصه از اردیبهش تا مهر ماه هر ماه یک مرتبه باید کود تجاری  و شمعدانی داده شود.در زمستان از کود دادن باید خودداری کرد. کود رازمانی به گیاه می دهند که ریشه گلدان را پر کرده باشد.

آب:

شمعدانی در اغضای خود آب را نگهداری میکند. این گیاه خیلی سریع به مقداری زیاد آب را جذب کند.به همین دلیل است که وقتی خاک خیس است با وجودی که آب برای زیاد مناسب نیست آنرا حذب می کند. در هر حال در تابستان موقعی که بوته شمعدانی گل دارد به آب نسبتا زیادی نیز احتیاج دارد. در روزهای کوتاه زمستان در حرارت کم آب دادن را باید برای چند هفته متوقف کرد.ولی وقتی گیاه در حال فعالیت است هیچگاه نباید رطوبت گیاه کم شود.در تابستان گرم باید روزانه 2 مرتبه به شمعدانی آب داد

هوا:

میگند که شمعدانی رطوبت جوی را لازم ندارد.این صحیح است.شمعدانی مثل سرخس گخانه مرطوب را دوست ندارد ولی نباید محیط هم زیاد از حد خشک باشد.بنظر می آید خیلی از شمعدانی ها هوای خشک را می پسندند و عده کمی هم خشکی هوا را لازم ندارد.رطوبن جوی برای گیاه شمعدانی مضر نیست ولی برای غنچه ها ضرر دارد در آخر روز که حرارت پایین می آید رطویت زیاد می شود و در شب ممکن است گلبرگ ها مرطوب شوند و گلها بگندند.

دما

حرارت مطلوب برای شمعدانی بین 13 تا 18 درجه سانتی گراد استوهر چند در حرارت های بالا هم نیز زنده میماند.حرارت بین 43 تا 44 درجه گلیه ارقام شمعدانی را از بین می برد.حرارت مناسب برای شمعدانی عطری و اژدر 7 تا 14 درجه سانتی گراد است که در این حرارت بهتر رشد می کند

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه