نگهداری گلهای آپارتمانی

 چند نکته در مورد نگهداری گلها

اگر از کودهایی استفاده می کنید که از فضولات پرندگان تهیه شده اند قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضدعفونی کنید.
– هرگز گلدان گل را مستقیم در برابر نور خورشید نگذارید.
– برای آبیاری گلها همیشه از آب ولرم استفاده کنید چون آب سرد و یا گرم به گلها لطمه می زند.
– اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد. ترک را با کمی موم نرم شمع بگیرید
– به هنگام خریداری گیاه پشت و روی آن را با دقت نگاه کنید تا آفت زده نباشد
– گرده گل میتواند بر روی قالی لک بیندازد برای جلوگیری با یک نوار چسبه آن را بردارید
– وقتی از گل فروشی گیاه آپارتمانی می خرید آن را در یک کارتن قرار داده و به خانه ببرید تا هوای سرد باعث پژمردگی آن نگردد.
– گلها را شب هنگام بچینید تا عمر بیشتری داشته باشد.

بسیاری گل ها در هوای مرطوب زودتر از بین می روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قرار دهید تا آب زودتر خارج شود
– وسائل باغبانی را داخل خانه نیاورید چون آفات و آلودگی ها وارد محیط خانه می شوند
– به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود
– گیاهان را به صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی آنها گردد
– برگهای گیاهان را همیشه تمیز نگه دارید
– از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرکدار می توان استفاده کرد، مثل بنفشه آفریقایی
گل نرگس گازی متصاعد میکند که باعت پژمرده شدن گلها می شود پس کل ترگس را با دیگر گلها در گلدان قرار ندهید
– اگر ساقه گل زنبق شکست آن را با یک نوار چسب بیندید
– به هنگام شب گل های لاله را در یک روزنامه مرطوب بپیچید و در یک سطل پر از آب قرار دهید

آبیاری گیاهان گلدار بهاره در مسافرت

نگهداری گلهای آپارتمانی

اگر زمان مسافرت شما کمتر از یک هفته است میتوانید گلدان مورد نظر را در ظرف پلاستیکی بزرگتری قرار داده و فاصله بین دو ظرف را با اسفنج خیس پر کنید. در این حالت اسفنج میتواند مقدار آب یک هفته گیاه را به آن برساند. ضمنا گلدان را در محل نیمه سایه قرار دهید تا از تبخیر شدن آب و تشنگی بیشتر گیاه جلوگیری کنید

حال اگر مسافرت شما بیشتر از یک هفته طول میکشد ظرف پلاستیکی در داری را انتخاب کرده و گلدان را روی آن قرار دهید، البته قبل از این کار ظرف دردار را پر از آب کرده و بک سرخ بالای آن ایجاد می کنیم. حال یک فتیله پنبه ای بلند انتخاب نموده و یک سر آن را درون ظرف پلاستیکی به آب انداخته و سر دیگر آن را در سوراخ ته گلدان فرو می کنیم، به این صورت آب به سمت ریشه های گیاه هدایت می شود.

– روش بعدی برای آن دسته از افرادی است که حوصله زیادی ندارند و تعداد گلدان هایشان نیز بیشمار است. در این صورت تمامی گلدان ها را در کنار هم و در محل نیم سایه قرار میدهیم، یک سطل آب در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع گلدان ها قرار داده و به اندازه گلدان های موجود فتیله پنبه ای از داخل ظرف آب به داخل گلدان ها هدایت می کنیم. فقط مطمئن باشید که آب به خوبی به داخل گلدان هدایت می شود.

در سایر زمان ها باید بدانیم که دامنه تفاوت آبیاری در گیاهان مختلف بسیار متفاوت است اما میشود به یک قاعده کلی اکتفا کرد. هنگامی به گیاه آب بدهید که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. آبیاری را همیشه با آب ولرم انجام دهید که در غیر این صورت برای آنها ایجاد استرس میکند

رطوبت هوا مثل نور و حرارت مورد احتیاج گیاه است. البته فراهم کردن رطوبت در اتاق کار مشکلی است گاز بخاری، هوای اتاق را خشک می کند. نباید انتظار داشت که در اتاق رطوبتی معادل گلخانه تهیه کنیم با این وجود با وسائلی میتوان تا حدی رطوبت را تأمین کرد. مثلا با گذاشتن کوزه های گلی روی رادیاتور شوفاژ و قرار دادن ظرفی محتوی تورب با خزه بین گلدان ها به شرطی که دائما مرطوب باشد. رطوبت دادن به برگ گیاهان خیلی مؤثر است برای این کار میتوان در یک روز گرم تمام گلدان ها را از اتاق خارج کرد و با یک دستگاه آب پخش کن برگها را شستشو داد با در منزل اگر روی مبل ها را با پلاستیک بپوشانند میتوانند به همان ترتیب با تلمبه های دستی روی برگها را خیس کنند. ممکن است گلدان گل را داخل گلدان بزرگتری قرار دهند و میان جدار دو کلیان را با تورب یا خزه مرطوب پر کنند و مجددا در فواصلی تورب با خزه را مرطوب نمایند با این که یک تشت آهنی که شش گلدان یا بیشتر در آن جا میگیرد تهیه کرده و گلدان ها را در آن بینند، بین گلدان ها را با خزه یا تور مرطوب پر کنند و دائما تور با خزه را مرطوب نگهدارید

طریق ساده تر ین که روی خاک هر گلدانی تورب یا خزه مرطوب قرار دهند.اگر عده ای از گلدان ها به طور مجتمع در گوشه ای قرار گیرند رطوبت شان بهتر حفظ می شود. گلدان های رطوبت دوست مثل، سیکلمن و بنفشه آفریقایی یا آزاله را در موقعی که حمام میروید در آنجا بگذرید. گلدان های مذکور را در تمام مدت شب از حمام بیرون نیاورید به این وسیله گلها شاداب خواهند شد. به طور کلی گیاهان را نباید نزدیک شوفاژ، بخاری یا مقابل دهنه کولر و در و پنجره های باز قرار داد.
یادتان باشد بلافصله بعد از انتقال این گونه گیاهان به خانه، باید روز اول مقدار کمی آب روی گل ها و برگ هایشان بپاشید و آنها را آبیاری کنید. ضمنا تمامی برگهای زرد و گل های پژمرده را مرتب قطع کنید تا همیشه گل های شما لطافت بهار را به خانه بیاورند.

 

گیاهان بر حسب نیاز نوری به چهار گروه تقسیم میشوند:

الف: گیاهان سایه درست مثل: آگلونمای سبز، سرخس

ب: گیاهان آفتاب دوست مثل: زنبق و پامچال

ج: گیاهان سایه آفتاب دوست مثل: سانسوریا

د: گیاهان غیر حسس مثل فیلودندرون رونده

از علائم کمبود نور می توان دراز شدن ساقه ها، زیاد شدن فاصله بین دو برگ، رنگ پریدگی مخصوصا برگهای جدید بی رنگ، غنچه های کوچک، گلهای کم پشت و کم رنگ را نام برد. در اکثر مواقع وجود لکه های سوخته روی برگها از علائم تابش نور زیاد و مخصوصأ نور وسط روز است. عبور نور از شیشه و برخورد آن با برگها باعث ایجاد لکه های سوخته زنگ مانند روی آنها می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه