پرورش سبزیجات و گیاهان

پرورش و استفاده از  سبزیجات و گیاهان

در فرهنگ لغات و بستر سالاد به مجموعه گل آپارتمانی و سبزیجات سرد شسته شده نظیر کاهو، تره و دیگر سبزیجات گفته می شود که عموما با روغن، سرکه و ادویه پوشانده می شود. معمولا گیاهان و سبزیجات خوش طعم و خوش عطر و بو به سالاد اضافه می شود. نگهداری گیاهان و سبزیجات سالادی در آپارتمان جالب است و می توانید این کار را بعنوان تفریح و استفاده در آشپزی انجام دهید. شاید هرگز پرورش کاهو یا بادنجان را ندیده باشید و یا ندانید که اساس گوجه فرنگی از یک گل زرد کوچک می باشد. آیا میدانید که گل خيار نوع نر و ماده دارد؟ در قسمت های بعدی پرورش تعدادی از گیاهان را که بیشتر در منزل استفاده دارید ذکر شده است.
اولین مسئله برای پرورش گیاهان آپارتمانی وجود فضا می باشد. یعنی اینکه چه مقدار از فضای کف، دیوار و پنجره را می توان به باغچه آپارتمانی اختصاص داد. اگر در یک آپارتمان یک خوابه زندگی می کنید به نظر می رسد نمی توانید درختان را در آن پرورش دهید اما می توانید قفسه ای از باغچه نوری داشته باشید و از چند گیاه مورد علاقه خود برای آشپزی استفاده نمایید.
مقدار نوری که به آپارتمان شما می رسد می تواند به تصمیم گیری شما کمک کند که چه گیاهی پرورش دهید. با ایجاد نور مصنوعی این امکان برای همه فراهم می شود که بدون نور طبیعی گیاهی را پرورش دهند. هنگامی که نور خورشید بطور مستمر از طریق پنجره ها وارد نشود، در داخل آپارتمان گیاهان و سبزیجات مورد علاقه خود را زیر نور فلورسنت در گلدان آویز پرورش دهید که این گلدان ها نقش تزیینی نیز خواهند داشت. اگر این عقیده را در مورد رویاندن و جوانه زدن نهال های خود در زیر نور فلورسنت دارید باید تصمیم بگیرید که نیاز به چه مقدار تکثیر از یک گیاه را دارید.
سه گلدان از هر گیاه برای یک خانواده چهار نفری کافی است. لامپ فلورسنت با دو فلورسنت ۴۰ وات موثرترین اندازه یک قاب صنعتی می باشد. در زیر نور این لامپ می توان هشت نوع گیاه را پرورش داد. می توانید گلدان ها را در روی نیمکت قرار دهید و فاصله نور را طوری تنظیم کنید که به راحتی سینی از زیر
لامپ برداشته شده و گلدان ها به آسانی آبیاری شوند. اگر باغچه را روی نیمکت متحرک قرار میدهید به اندازه دو برابر لامپ فاصله منظور نمایید. چون فاصله
لامپ تا شاخ و برگ همه گیاهان باغچه باید به یک اندازه باشد، می توان گیاهان کوتاه قد را روی پایه ای گذاشت تا بتوانند مانند سایر گیاهان از امتیازات مربوطه استفاده نمایند. چون می خواهید از شاخ و برگ گیاهان برای غذا استفاده نمایید بهتر است گیاه را طوری هرس نمایید که ارتفاع آنها یک اندازه شود و ضمنا دسترسی به آنها ساده تر باشد. رنگ نور فلورسنت می تواند طوری تنظیم شود که گیاهان، زیبایی خود را به معرض دید قرار دهند. نکاتی در مورد بذر سبزیجات: تولید کنندگان بذرها تمایل به پرورش سبزیجات آپارتمانی دارند مشروط بر اینکه انواع متعددی از سبزیجات مینیاتوری را در کوتاه ترین زمان به بلوغ برسانند. یکی از این تولید کنندگان خردل سبزی را تولید کرده که در ۲۸ روز به بلوغ می رسد، این سبزی جدید شاخ و برگ پر و معطر شبیه به خردل دارد و می توان آن را به سالاد اضافه کرد. همچنین کاهویی را پرورش می دهند که اندازه سر کاهو به اندازه یک توپ تنیس است و برای یک نفر سالاد کاملی است و در ۶۵ روز به بلوغ می رسد. اگر یک بسته بذر را بیشتر از یک سال نگهداری کنید، می توانید میزان جوانه زدن آنها را محاسبه کنید بدین ترتیب که در سال دوم ۵۰ درصد بذرها جوانه می زند و این مقدار در سال سوم به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. بهمین خاطر برای رسیدن به بازدهی بیشتر بهتر است بذرها را فقط در همان سال اول استفاده کنید.
جوانه زدن بذرها:

با کنترل اثرات شیمیایی کود و اسپری های ضد آفت و همچنین فرایندهای شیمیایی غذاها در بدن انسان، تولید کنندگان بذرها بر این باورند که روند رشد محصولات سبزیجات را دو برابر کنند. بذرهای اصلاح شده ای که توسط تولید کنندگان بذرها روانه بازار مصرف می شوند همگی غذاهایی را که در خاک
طبیعی و آب خالص موجود است مطالبه می کنند و غذاهایی را که با ضد آفتها و دیگر مواد شیمیایی درمان شوند نمی پسندند. جوانه زدن دانه ها به معنای جوانه زدن بذرها است با این تفاوت که ساده تر و راحت تر این کار انجام می شود. به جای کاشتن بذرها در ظرف واسطه و آبیاری کردن و در معرض نور قرار دادن آنها فقط نیاز به آب و گرما دارید نه به خاک. جوانه زدن بذرها در ۳ تا ۵ روز انجام می شود. یکی از بهترین جوانه زدن ها، جوانه زدن بذر لوبیا سبز است. بذر این لوبیا سبز مزه ای شبیه به نخود سبز دارد.| جوانه این بذر را می توان در سالاد و ساندویچ استفاده نمود. | شما می توانید در عرض چند دقیقه یک ناهار با مخلوطی از چندین جوانه بذرهای متفاوت تهیه کنید و آنها را با سس مایونز و آبلیمو و یا با شیر و عسل و وانیل مخلوط کنید.
تره:
این گیاه چند ساله گیاهی مقاوم است و به صورت ساقه های علفی و سبز تولید می شود. ساقه های سبز تره را بریده و در سالاد، املت و یا سوپ گوجه فرنگی استفاده کنید. طعم این گیاه شبیه به طعم پیاز است و معمولا به وسیله تقسیم کردن ریشه تکثیر می شود. اگر این گیاه در خارج آپارتمان است می توانید از توده ریشه آن چندین قلمه بزنید و آنها را در گلدان قرار دهید و در آخر شاخ و برگ آن را هرس کنید. اجازه بدهید این گیاه | به مدت یک ماه در بیرون از آپارتمان باشد (دوران خواب و سپس آن را به آپارتمان منتقل کنید. زمانیکه این گیاه به آپارتمان منتقل می شود، باید بطور مرتب آبیاری گردد زیرا مکان گرم و آبیاری مرتب می تواند از نابودی تره جلوگیری کند. این گیاه در زیر نور آفتاب و یا پشت پنجره آفتابی رشد می کند. علاوه بر ساقه سبز این گیاه، از گلهای سفید آن که بصورت توپی مانند است نیز می توان استفاده کرد.
هویج:

این گیاه مثل ترب می تواند در آپارتمان پرورش پیدا کند و در سالاد به عنوان یک چاشنی استفاده شود. هویج بر خلاف ترب بعد از ۵ / ۲ ماه در آپارتمان به بلوغ می رسد بنابراین اگر خیلی صبور هستید این گیاه را در آپارتمان پرورش دهید. هویج حاصلخیز است و خاک آن باید خوب زهکشی شود. هر روز این گیاه را آب دهید و هر ۱۰ روز یکبار به خاک آن کود مایع اضافه نمایید. گلدانی را انتخاب کنید که عمق کافی برای رشد ریشه هویج داشته باشد. برای مثال اگر طول هویج را ۱۵ سانتیمتر فرض کنیم، یک گلدان عمیق نیاز است. تا زمانیکه این گیاه بالغ نشده نباید به ریشه آن دست بزنید. شاهی این گیاه دارای برگهای ریز و مجعدی است که به جعفری شباهت دارد. این گیاه بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از جوانه زدن به بلوغ می رسد اما برگهایی که در این زمان چیده می شوند، برگ بذرها هستند و برگهای واقعی سبزی نمی باشند. برگهای این گیاه خیلی نرم هستند و بر روی ساقه های باریکی قرار می گیرند. مقدار کمی از این گیاه بروی ساندویچ و یا سالاد عطر و طعم خوبی به آن می دهد. این گیاه بروی ظرف واسطه جوانه می زند. از مرطوب بودن ظرف واسطه اطمینان پیدا کنید زیرا ساختار و پرورش اولیه این سبزی با آب است و چنانچه آب به ریشه این گیاه نرسد به سرعت پژمرده و از بین می رود.

خيار:
جوانه زدن بذر این گیاه در ۷ گوله و در زیر نور فلورسنت به راحتی انجام پذیر می باشد. برگهای بذر آن بی نهایت قوی و نیرومند هستند و در زمان بسیار کمی سیستم ریشه، کناره های گوله را سوراخ می کند. در این زمان آن را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید. برای جلوگیری از فروریختگی ساقه، شاخ و برگ و میوه خیارمی توان از داربست استفاده کرد. خیار را از گیاهان دیگر دور کنید چون مو و پیچکهای خیار به ساقه های گیاهان اطراف محکم گره می خورد.
خیار دو نوع گل دارد: نوع نر که در وسط گل آن شکوفه زرد ۵/ ۲ سانتیمتری قرار دارد و پرچم های ریزی که بصورت گرده در گلبرگ آن دیده می شود و در نوع ماده که تخمدان گل شبیه به یک خیار ریزی است که آن هم ۵ / ۲ سانتیمتر طول دارد و گل هایی که در بالای آن شکوفه می زند. این گل ها شامل یک کلاله و یک خامه ای است که تبدیل به گل خیار می شود که همان تخمدان است.زمانیکه حشرات و زنبورها بر روی گلها می نشینند گرده ها را از گل نر به سمت گل ماده می برند. سطح چسبناک کلاله، دانه های گرده را گرفته و گرده توسط خامه به سمت تخمکها برده می شود و تخمدان شروع به رشد می کند تا به خیار تبدیل شود. معمولا بذر خیار پیوندی، گلهای ماده بیشتری را به نسبت نرها زیاد | است و به خاطر همین امر محصولات بیشتری ایجاد می شود. همچنین تعداد زیادی از آفات مقاوم در بذرهای پیوندی وجود دارد. به جرات می توان گفت حشرات و زنبورها در آپارتمان وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید خیار پرورش دهید باید گرده افشانی کنید به این صورت که با یک قلم موی نقاشی نرم به قسمت مرکزی گل نر بکشید با این کار دانه های ریز گرده به قلم مو می چسبید سپس قلم مو را به ته کلاله گل ماده بمالید. امیدوارم که تخمدان کوچک شروع به رشد کرده و تبدیل به خیار شود. فراموش نکنید که خیار را بطور مرتب آبیاری کنید و هر ۱۰ روز یکبار به خاک آن کود دهید.

بادنجان:
پرورش این گیاه بسیار جالب است. برگهای سبز خاکستری و شکوفه های صورتی بنفش این گیاه بسیار جذاب و دیدنی است. پرورش بادنجان آپارتمانی یک مبارزه طلبی است اما سعی کنید که اشتباه نکنید. جوانه زدن بادنجان در آب و هوای گرم انجام می شود. جوانه زدن بذر این گیاه در ۷ گوله و یا گلدانی که شامل خاک برگ است انجام می شود. بادنجان برای رسیدن به بلوغ مدت زیادی نیاز دارد. در اغلب بذر سبزیجات اولین علامت جوانه زدن معمولا بعد از یک هفته تا ۱۰ روز نمایان می شود. اما در مورد بادنجان اگر انتهای بذر جوانه ها در جای گرم باشد جوانه زدن با سرعت بیشتری انجام می شود. پیاز: آیا هیچ رژیمی را بدون پیاز دیده اید؟ برای پرورش پیاز در آپارتمان باید بذرهای پیاز سفید (نه زرد) را خریداری کنید و این بذرها را در خاک بکارید. دقت کنید که گلدان عمق کافی را داشته باشد. پرورش این گیاه در آپارتمان حدود ۳ هفته طول می کشد. اما اگر منتظر یک پیاز متوسط هستید، برداشت این محصول مدت کمتری طول می کشد. در بیرون از آپارتمان زمانیکه شاخ و برگ پیاز به سمت پایین می افتد

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه