گلدان کروتن

روش نگهداری از گیاه کروتن

کروتن از خانواده افوربیاسه،و از گیاهان مناطقه حاره و دارای گونه های متعددی است که به خاطر زیبایی برگ ها و فرم های مختلف آن مورد توجه قرار گرفته است.از همه معروف تر پیکتوم استزمینه برگ سبز تیره است که لکه های صورتی و نارنحی قهوه ایی و ارغوانی در هم آمیخته و زمینه ی مرمری زیبایی تولید نموده است.اکثر برگ ها داراری بریدگی های حلالی شکل می باشد.از واریته های مهم آن آنی کوبی فولیوم،واریاکانوم،کرایی جی ای گلدن رینگ می باشد این گیاه به یک محیط یکنواخت ساکت بدون جریان هوا گرم و مرطوب  و حرارت یکنواخت احتیاج دارد.خاک گلدان باید همیشه مرطوب بوده ولی چنانچه خاک گلدان لجن گرفت خیلی زود خشک می شود.

نگهداری:

با آنکه کروتن در اغلب گل فروشی ها به طور وفور یافت می شود ممکن است تصور شود نگهداری از آن هم در آپارتمان آسان باشد.در صورتی که احتیاج به مراقبت زیاد دارد.سه عامل رطویت،حرارت و خاک خوب برای رشد آن ضرورت دارد.مثلا دستگاه های کوچک برقی تولید بخار برای تامین رطوبت حتما باید دائما رطوبت تولید کند و گلدان های اطراف آن را با غبارپاش با آب ولرم شستشو داد و سطح برگ های کروتن را هر روز با اسفنح مرطوب تمیز نمود.

درجه حرارت:

درجه حرارت محیط تقریبا باید ثابت باشد و هیچگاه از 15 درجه پایین تر نرود حرارت 20 تا 25 درجه در تابستان و 18 درجه در زمستان برای آن مناسب است.

نور:

پنجره های شرقی و غربی اتاق در فاصله 40 تا 50 سانتیمتری محل مناسبی برای استقرار محل گلدان کروتن است ولی کروتن های چندین ساله می توانند اشعه مستقیم آفتاب را تحمل کنند.معمولا 1000 تا 1500 فوت کندل نور به مدت 12 ساعت در روز برای رشد آن ضرورت دارد و حتی المقدور نباید آن را از محل اصلی خود جا به جا نمود.

آبیاری:

خاک گلدان کروتون را بایستی همیشه مرطوب نگه داشت بخصوص از غرقاب کردن گلدان و زیر گلدانی باید احتراز نمود و در زمستان با آب ولرم 18 تا 20 درجه آبیاری کرد.

روش دیگر آبیاری این است که در زیر گلدانی تعدادی قلوه های درشت سنگ ریخته و گلدان را روی آن قرار داد و مقداری آب در زیر گلدانی ریخته به طوری که ریشه بتواند آب مورد نیاز را از آن جذب کند.همچنین گلدان را در گلدان های بزرگ تر قرار داده  و اطراف گلدان داخلی را یا مقداری پیت پر کرده تا همیشه آن را مرطوب نگه دارد.

تعویض گلدان:

گلدان را موقعی تعویض نماید که گنجایش کافی برای رشد ریشه را نداشته باشد و موقع تعویض گلدان اوایل بهار است.

خاک مناسب:

خاک گلدان کروتن را مخلوطی از 2 قسمت خاک خلنگ،2 قسمت خاک باغچه یک قسمت خاک برگ و 2 قسمت ماسه شسته نرم بکار می برند.در هر صورت کف گلدان بایستی مقداری کافی ماسه و ریگ ریخته شود تا زهکشی مناسب برای گلدان فراهم گردد.هفته ایی 2 بار در فصل رشد با کود های شیمیایی کامل محلول آن را تقویت می نمایند.

تکثیر:

در فصل بهار قلمه های جوان را به طول 15 سانتیمتر انتخاب نموده برگ های اضافی آن را حذف کرده سپس در مایع بیوروت فرو برده و در بستری از ماسه شسته نرم تا عمق 6 تا 7  سانتیمتر فرو کرده و در گلخانه ی گرم و مرطوب نگهداری می کنند. باید سیع نمود قلمه های پاشنه دار را انتخاب نمود.

مشکلات پرورشی:

آفت گلدان کروتن

 

برگ های پایین بوته ریزش میکند.اگر برگ ها قهوه ایی شده رطوبت و هوای محیط کم است و سطح خاک گلدان زیاد خشک است.چنانچه اطراف و لبه های برگ قهوه ایی شده درجه حرارت محیط کمتر از حد لارم است.

اگر برگ ها رنگ پریده می شوند علت آن کمبود نور است

کنه های قرمز رنگ زیر دمبرگ پرورش می یابد که موجب ایجاد لکه های زردی در سطح برگ شده و برگ می ریزد.که شستشوی برگ ها با ابر و سمپاشی با ملابیون موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه