کاشت گیاه آلوئه ورا

روش های کاشت آلوئه ورا

گیاه نواحی گرم و مرطوب است و در نواحی مرطوب به خوبی رشد می کند (محدودهی کشت اروپا و مدیترانه می باشد و نیاز آبی آن کم می شود. هدف از کاشت، برداشت ژل می باشد. زمان کاشت گیاه هنگامی است که باد گرم و آفتاب شدید کمتر باشد و در زمان کاشت هر چه دما بالاتر باشد و باد گرم بیشتر باشد سرعت استقرار گیاه کمتر خواهد بود. فاصله ی گیاهان ۷۰ سانتی متر در خاک های غنی و مرغوب و حداکثر ۱۰۰ سانتی متر در خاک های شنی میباشد. فاصله ی گیاهان را باید رعایت کرد زیرا گیاه به سرعت و به تعداد زیاد تولید پا جوش می کند. هرچه تراکم بوته ها بیشتر باشد مقاومت آنها در مقابل حرارت شدید و کمبود آب بیشتر است. خاکهای شنی لومی بسیار مناسب کشت این گیاه است. خاک باید زهکش خوبی داشته باشد. حداکثر دمای قابل تحمل گیاه ۵۰ درجه و حداقل ۱۰ درجه ی سانتی گراد است ولی بهترین دمای رشد گیاه ۲۰-۳۰ درجه ی سانتی گراد است. با وجود باد گرم و آفتاب شدید گیاه به رنگ قهوه ای در آمده و رشد آن متوقف می شود و از فعالیت گیاه به شدت کاسته می شود. همچنین با کاهش دما در زمستان به زیر ۱۰ درجه به تدریج گیاه تغییر رنگ می دهد تا به قهوه ای سوخته در می آید. رشد گیاه متوقف می شود و گل های آپارتمانی از حیاط به داخل منزل منتقل می شوند. تحمل به شوری گیاه بین ۵ تا ۱۵ دسی زیمنس می باشد و افزایش شوری بالاتر از ۸ دسی زیمنس سبب کاهش محصول می شود. تک بوته های صبر زرد در محیطهای طبیعی مقاومت خوبی در مقابل استرس های محیطی ندارند. این گیاه یک سال کاشته می شود و تا ۶ سال مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تکثیر گیاه آلوئه ورا

در حال حاضر آلوئه ورا به سه روش تکثیر می شود که به شرح ذیل می باشد: ۱- تکثیر به روش پاجوش) تقسیم بوته): حدودا هر شش ماه ۱۰ پا جوش بر روی ریشه ها و لابه لای برگهای خشکیده بوته ها به وجود می آید که در این روش تغییر ژنتیکی و خواص آن خیلی کم است و گیاهان همسانی تولید می شوند. ٢- تکثیر به روش بذن در این روش سرعت تولید گیاه پایین است و گیاهان همسانی تولید نمی شود به دلیل پدیده ی نر عقیمی و دگر کشتی افزایش تفرق ژنتیکی قابل توجهی در نتایج ظاهر خواهد شد. ٣- تکثیر به روش کشت بافت: در این روش کشت بافت با به دست آوردن سلول های بنیادی گیاه و تمایز آنها امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می آید به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه ورا یک بخش کوچکی از سلول های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده می شود و گیاه کامل بدست می آید از بارزترین مزیت های روش کشت بافت به شرح ذیل می باشد: سرعت بخشیدن به تکثیر) در حدود ۵۰ الی ۲۰۰ برابر) کنترل ژنتیکی گیاه. تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی و تغییر نکردن خواص آن کنترل آلودگی ها و بیماریها بازدهی اقتصادی بالا.

کاشت گیاه آلوئه ورا 

گیاه آلوئه ورا گیاه کم توقع است و محدودیت های آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به خوبی تحمل می کند. شوری، آهکی و سنگلاخی بودن زمین را به راحتی تحمل می کند ولی برای بازدهی مطلوب لازم است اصول زیر را | رعایت کرد: خاک با هوموس کم و زهکشی مناسب PH اسیدی، چون ریشه این گیاه، ضخیم است و قدرت نفوذ آب کمی دارد بنابراین باید مخلوط ۳۰ درصد ماسه بادی ۴۰ درصد خاک زراعی همراه با ۳۰ درصد کود عالی (که از این ۳۰ درصد ۲۵ درصد کود حیوانی کاملا پوسیده و ۵ درصد کود مرغی تخم گذار است). توجه: از کود مرغی گوشتی به دلیل داشتن آهک استفاده نشود. بودن آهک در آب یا خاک باعث پایین آمدن قدرت جذب ریشه می شود پس لازم است در صورتی که آب یا زمین آهکی باشد از کودهای پتاسه به مقدار لازم استفاده شود و عمق شخم ۲۵ الی ۳۵ سانتی متر باشد. قبل از انجام شخم لازم است زمین به خوبی آبیاری شود و زمانی که خاک رطوبت لازم را دارد بهترین زمان برای کشت است. وجود پشته برای آبیاری غرقابی نیاز است چون بعد از آبیاری ها زمین سفت میشود و تنفس ریشه و رشد پا جوشها به سختی انجام می گیرد این گیاه مختص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است در روش کاشت (هوای آزاد) در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت شود ولی در گلخانه ای در تمام فصول سال می شود کشت را انجام داد و برای کشت 1 هکتار آلوئه ورا حدودا به ۳۰ هزار پا جوش نیاز می باشد. بهترین دما برای گیاه آلوئه ورا ۱۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد است ولی این گیاه دمای 0 الی ۶۵ | درجه را نیز میتواند تحمل کند. گرمای زیاد و سرما باعث جلوگیری از رشد میشود و برگها قهوه ای و سوخته و دفرمه میشود. این گیاه نور زیادی نیاز دارد و فشار جوی اگر صفر باشد محل کشت هم سطح دریا باشد و رطوبت هوا هر چه بیشتر باشد برای این گیاه مناسب است.

داشت گیاه آلوئه ورا آبیاری:

همان طور که در پیش اشاره شد این گیاه کاملا کم توقع است ولی جهت بالا بردن راندمان تولید به آبیاری نیاز است. هرچند که درصد بالائی از آب مورد نیاز خود را از طریق برگها جذب می کند باید توجه داشت آبیاری گیاه آلوئه ورا خیلی حساس است لازم است فاصله ی بین آبیاریها کاملا با دقت حفظ شود در صورت آبیاری زیاد ریشه ی این گیاه دچار پوسیدگی می شود و آبیاری بارانی برای آلوئه ورا مناسب نیست چون باعث شپشک آراد آلود می شود و چنان چه انتهای برگها آب جمع شود راه تخلیه ندارد و در نتیجه باعث از بین رفتن گیاه می شود. زمان آبیاری بسته به شرایط اقلیمی دارد ولی بهترین زمان آبیاری زمانی است که ۷ سانتی متر از خاک اطراف گیاه را بکنیم. چنان چه خشک بود آبیاری نماییم.

تغذیه و مراقبت های مستمر از گیاه آلوئه ورا

در بخش کاشت آلوئه ورا به ترکیب خاک اشاره شد ولی به خاطر این که گیاه شادابی و سلامت خود را حفظ کند و بتواند پا جوش های زیادی بزند و برگها مملو از ژل معجزه گر باشد می بایست هر ۲۰ روز یک بار از کودهای ریز مغذی طبق سفارش شرکت های سازنده ی این کودها استفاده شود و بهتر است در بازدیدهای مزرعه بررسی شود. چنان چه برگها خشکیده و زرد و قهوه ای رنگ می باشد آنها را جدا نموده تا مزرعه ی شادابی داشته باشیم. گل گونه ی آلوئه ورا زرد رنگ است و در فصل زمستان ظاهر می شود. گل در گونه ی آلوئه لیتورالیس قرمز رنگ است و گل دهی آن در فصل پاییز انجام می شود و میوه به صورت کپسول است. هر گیاه به تدریج ۱۶ تا ۲۲ برگ تولید می کند که برگ بالغ ۹۰۰ گرم وزن دارد.

بیماری های گیاه آلوئه ورا

١- پوسیدگی ریشه: که از آبیاری زیاد ایجاد می شود لازم به ذکر است توصیه های اشاره شده در کاشت حتما رعایت شود. ۲- بیماری لکهی سیاه که در اثر گزش حشرات و تخم ریزی آنها روی برگهای آلوئه ورا ایجاد می شود که این لکه فقط در پوست است و به ژل داخل برگ نفوذ نمی کند و مصرف این گونه برگها مشکلی ایجاد نمی کند. ۳- شپشک آراد آلود: این بیماری قال پوستی است که در اثر آبیاری غلط (باران یا پاشیدن آب با شیلنگ روی برگها) به وجود می آید که در صورت مشاهده ی این برگها باید آنها را جدا کرده و از مزرعه خارج کرد. در این جا نیز برای شما مطالبی در رابطه با برداشت گیاه آلوئه ورا ارائه می دهیم:

برداشت گیاه آلوئه 

محصول آلوئه ورا برگهای آن می باشد که ژل داخل آن قابل استفاده برای مصارف خانگی و صنایع غذایی و داروئی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک و می باشد. توجه: ساقه ی گل دهنده قابل استفاده نمی باشد و زمانی که این گیاه شکوفه می کند به سن بلوغ رسیده و زمان برداشت آن می باشد. به دلیل این که هنگام برش برگها، مقدار زیادی از املاح با ارزش این گیاه بیرون می ریزد و از بین می رود به همین
خاطر شایسته است چنان چه بخواهیم از خواص کامل با ارزش این گیاه بهره مند شویم هنگام برداشت این گیاه را از سطح خاک قطع نموده و بوته ی کامل را به محل فراوری و ژل گیری انتقال دهیم. ولی چنان چه بخواهیم برگهای آلوئه ورا را یکی یکی جدا کنیم با احتیاط برگها را از پایین از قاعده از آن قسمت که شبیه پوست پیاز است به آرامی برش میدهیم تا به رگ برگ های بعدی آسیبی نرسد و جهت حمل محصول برداشت شده باید به شکلی بسته بندی شود که برگها آسیب نبیند و از کامیون های بهداشتی و یخچال دار استفاده شود.

بستن
مقایسه