اسپاتی فیلوم

شرایط نگهداری گل اسپاتی فیلوم:

گیاه اسپاتی فیلوم

آبیاری:

آبیاری اسپاتی فیلوم بسیار ساده است و در واقع خودش زمان دقیق آبیاری را به شما می‌گوید ! اما چگونه !؟ برگهای این گیاه به محض احساس تشنگی به سمت پایین خم می‌شوند و با این کار نشان می‌دهند که زمان آبیاریست. بعد از آبیاری برگ ها دوباره سرحال شده و به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. دقت داشته باشید که علاوه بر حالت برگها، باید اجازه دهید رویه‌ی خاک
خشک شده باشد و سپس آبیاری را انجام دهید. در آب دادن زیاده روی نکنید چرا که باعث بی حال و سیاه شدن برگ ها خواهد شد.

نور:

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم نیاز نوری این گیاه کم است. نور غیر مستقیم و نیم سایه برای اسپاتی فیلوم خوب است. اسپاتی را در محیط خیلی تاریک قرار ندهید، چرا که باعث بی حالی برگهای گیاه خواهد شد.

رطوبت:
رطوبت از جمله علاقه مندی های این گیاه است. از جمله راههای تامین رطوبت گیاهان، ایجاد جزیره در زیر گلدانی است. همچنین قرار دادن یک ظرف آب در کنار این گیاه نیز سبب افزایش رطوبت محیط آن خواهد شد.

خاک:

گیاه اسپاتی فیلوم به خاکی سبک با زهکش بالا نیازمند است. مخلوط خاک برگ همراه با مقداری پیت ماس برای این گیاه خوب است. بهتر است به عناصر موجود در خاک توجه ویژه‌ای داشته باشید
چرا که در صورت کافی نبودن عناصر مورد نیاز گیاه، رشد برگها و گلها به تعویق خواهد افتاد.

دما:

از آنجا که زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است، به هوای سرد حساس است و بهتر است در دمای کمتر از 13 درجه قرار نگیرد. در مورد هوای خیلی گرم نیز به همین صورت است و گیاه حتما باید غبار پاشی شود تا خنک شود. در غیر اینصورت برگها و گل دچار سوختگی خواهند شد.

کوددهی:
کوددهی این گیاه بهتر است که در فصول رشد یعنی بهار و تابستان صورت گیرد. دادن انواع کود کامل حاوی منیزیم و آهن، برای اسپاتی بسیار مناسب است.

هرس:

برای گلدهی دوباره، باید بعد از خشک شدن گلها، آنهارا از ساقه نزدیک به سطح خاک بچینید. برگهای پژمرده و خشک را نیز هرچه زودتر از گیاه حذف کنید، گیاه سرحالتری خواهید داشت.

اسپاتی فیلوم

چگونه اسپاتی فیلوم را تکثیر کنیم !؟

اسپاتی فیلوم به 2 طریق تکثیر می شود :
۱.تقسیم بوته
برای افزایش اسپاتی از طریق تقسیم بوته، بهتر است بگذارید گیاه کامل رشد کند. پس از بالغ شدن می‌توانید گیاه بالغ را به دو یا سه دسته تقسیم کرده و هر گیاه جدید را در 2 گلدان جداگانه و در ارتفاع گیاه مادر بکارید.

2. کاشت بذر

برای کاشت بذر اسپاتی نیز بهتر است، دانه ها در لایه‌ی نازکی از بستر سبک و آماده‌ی کاشت بریزید. آنها را در دمای محیط نگهداری کنید. بر خلاف گیاه مادر،بذر ها برای رشد به نور بیشتری نیاز دارند. اما آنها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. رطوبت نسبی محیط را افزایش دهید تا در طول 10 روز جوانه های بذر هارا مشاهده کنید.
املاح موجود در آب

به صورت معمول، قهوه‌ای شدن نوک برگها به 2 صورت است : قهوه‌ای و خشک و شکننده که بر اثر کم آبی اتفاق افتاده است و یا قهوه‌ای نرم و حالت گندیدگی، که به دلیل آبیاری زیاد است. اما قهوه‌ای شدن نوک برگ بر اثر کمبود
رطوبت، در گیاهان آپارتمانی بیشتر اتفاق می‌افتد. در اینصورت باید رطوبت را بیشتر کنید. همچنین غبار پاشی با آب شیر دارای املاح نیز می‌تواند باعث این مشکل شود. پس ترجیحا از آب جوشیده‌ی سرد شده استفاده کنید.

برگهای پایینی زرد می‌شوند :

• آبیاری زیاد

• سرد و خشک بودن هوا

توجه داشته باشید که حتما بین 2 آبیاری خاک خشک شود و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.
گلها بعد از مدتی سبز و یا قهوه‌ای می‌شوند :

قهوه‌ای شدن گلها یعنی عمر گل به پایان رسیده و باید با برش براکته سفید رنگ، بذرها را درآورده و بکارید. اما سبز شدن گلها در اسپاتی فیلوم رویدادی طبیعی است.

برگهای جدید ریز و برگهای قدیمی زرد می‌شود :

• کمبو مواد مغذی

همانطور که در بالا گفته شد، بهتر است در فصل رشد ( بهار و تابستان ) گیاه را با
کود کامل و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه