گل سوسن

ظروف نگهداری گیاهان 

ظروف مورد استفاده در نگهداری نباتات تروپیکی (ترانیوم) متفاوت است و شامل تنک های شیشه ای، ظروف باطری شکل و یا اکواریوم می باشد. در ته ظرف می بایستی یک لایه ۵ سانتی متری شن بریزند. ممکن است شن را روی یک ورقه سنگ ریزه ریخت یا بجای سنگریزه از صدف و یا ظروف چینی شکسته استفاده کرد یا چوب پنبه و زغال بکار برد. آبیاری بسته به نوع گیاه متفاوت است. برای گیاهان بدون برگ آب زیادی لازم نیست. بعضی از گیاهان دیگر می بایستی بمقدار کافی آب افزود تا درجه رطوبت نسبی زیادی را نگهداری نمود. تکثیر اصول مورد مصرف در تکثیر گیاهان منزل همان است که برای تمام گیاهان به کار می رود. یک جعبه چوبی که با شن پر می شود ممکن است برای رویش قلمه ها به کار رود. برای حفظ رطوبت می توان در چهار گوش جعبه از چهار عدد شیشه که به طور عمودی گذاشته می شود استفاده کرد. یک شیشه نیز می توان روی جعبه قرارداد. یکی دیگر نیز استفاده از دیگ کم عمق است که از شن پر شده و دارای سوراخی در ته آن برای عبور زه آب می باشد. در زیر آن یک بشقاب قرار می دهند تا زه آب در آن جمع شود و هفته ای تا ۳ بار آبیاری می کنند. بمحض اینکه قلمه ها دارای ریشه بطول ۱ تا ۲ سانتی متر شد در یک مخلوط گلدانی مناسب می بایستی کشت شود. از بگونیا، سانسوریا ابلق، گراسولا، سدم، سینت پولیا، گاموکسینیا می شود قلمه برگی تهیه کرد. قلمه ساقه را می توان از گاردنیا، اوفوربيا، بگونیا عروس، شمعدانی، داودی، گراسولا، هدرا، پیرومیا تهیه کرد.

شجره الملوک،

بومی نواحی گرمسیری است و بهترین گرما برای رشد آن بین ۱۲ تا ۱۷ درجه است. این گیاه بصورت درختچه بوده و برگهائی به شکل برگ افرا به رنگ سبز یا ابلق دارد و گلهای آن به شکل زنگ برنگهای زرد، صورتی، سفید، و چند رنگه است. استفاده از آن در داخل ساختمان محدود به پنجره های نورگیریا پاسیو است و بخاطر اندازه بزرگ آن، باید در محل مناسبی قرار گیرد. نور زیاد برای آن ضروری است و خشکی هوا را تحمل نمی کند. تکثیر آن را با قلمه یا بذراست. از بوته در پائیزیا بهار قلمه بگیرید. نوع ابلق آن باید با قلمه ازدیاد شود تا ابلق بودن آن حفظ گردد.
بهترین خاک مخلوط بمقدار مساوی خاک و شن است که به آن مقدار کمی تورب یا خاک برگ اضافه شده است. برای بدست آوردن یک بوته خرمنی شکل جوانه انتهایی را موقعیکه هنوز گیاه کوچک است قطع کنید. برای بدست آوردن بوته متعارف از شاخه دادن قبل از آنکه ارتفاع آن به ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی متر برسد جلوگیری کنید. سپس جوانه انتهائی را قطع کنید تا شاخه زدن را باعث شود. سپس چندین بار شاخه های پر رشد را سر بزنید. باید آن را از خطر یخ بستن در زمستان محفوظ نگهداشت.
از گیاهان گرمسیری است. بسیاری از ارقام زیبای این گیاه را میتوان در داخل ساختمان نگهداری کرد. گل های آن به شکل گل پتونیا برنگ قرمز مخملی، قرمز و آبی است. معمولا از غده های کوچک، رشد آن شروع می شود. در گلدان ۱۲ تا ۱۸ سانتی متری ۵ تا ۱۰ غده آن را در بهار بکارید. خاک مناسب آن ۳ قسمت خاک، ۳ قسمت خاک برگ و یک قسمت شن، گلدان را در محل گرم قرار دهید و خاک رانم نگهدارید تا رشد شروع شود. آن را از تابش مستقیم نور خورشید برکنار دارید. موقعی که جوانه ها شروع به رشد کرد هرهفته آن را با کود محلول رقیق شده آبیاری کنید. بعد از خرید گل، آبیاری را تا زمانیکه برگ ها زرد رنگ می شود ادامه دهید. پس از آن آبیاری را متوقف نموده و گیاه را استراحت بدهید. سپس آن را در حرارت حدود ۱۲ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. در بهار غده های بزرگتر را جدا کرده و آنها را در گلدان های جداگانه طبق روش قبل بکارید. غده های کوچک را می شود کاشت تا برای بهار بعدی غده های گل دهنده بدهند. اکیمن ها را میتوان با قلمه نیزازدیاد کرد و در اینصورت باید قلمه را در حدود خرداد و تیرماه تهیه کرد.

گل سوسن

این گل از گروه سوسنیان است در گلدان های بزرگ خوب عمل می کند و به همین جهت کاربرد آن بعنوان یک گیاه خانگی محدود است. ریشه ها قطور و گوشت دار است. برگ آن تسمه ای شکل است و از شاخه گل آن بطور خوشه ای گل هایی به رنگ آبی یا سفید تولید میشود در خلال رشد، آن را حسابی آب بدهید ولی پس از گل مقدار آب را کاهش دهید. هنگام استراحت گیاه کمی رشد مشاهده میشود و بنابراین نبایستی آن را تشنگی داد. یا آن را در تاریکی قرار داد.

آماریلیس

از تیره نرگس است و گل آن بزرگتر از گل نرگس معمولی و از آن زیباتر است. معمولا ۲ تا ۴ سال طول می کشد تا از غده بوته ای حاصل شده و بگل بنشیند. اگر بوته از بذر باشد ممکن است مدت به گل رفتن بیشتر هم باشد. به علاوه اگر از بذر استفاده کنند ممکن است گل اصلی را نتیجه ندهد. از غده های بزرگ در پائیز استفاده کرده آن را در گلدان های ۱۲ تا ۱۸ سانتی متری قرار دهید و برای هر گلدان یک غده کفایت می کند. تمام غده را بپوشانید و طوری بکارید که دوسوم آن بالای خاک باشد. خاک باید حاصلخیز بوده حاوی کود برگ باشد. هر سه سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید. این کار را باید پس از گل و یا احیانا پس از دوره استراحت گیاه انجام داد. آماریلیس را می توان به دو طریق پرورش داد. الف: با دوره استراحت. در این روش وقتی که گیاه گل دادو برگ های آن سرزد، آن را با کود کامل محلول که به قدر کافی رقیق شده تقویت کنید و این کار را هر هفته به مدت ۶ تا ۸ هفته ادامه دهید تا موجب تقویت پیاز آن شود. برای تجدید رشد گیاه آن را در محل پر نور قرار داده و بدان بقدر کافی آب دهید، تا رشد آن شروع شود. با این روش با یکنواختی بیشتری گیاه گل می دهد و اغلب قبل از ایجاد برگ گل میدهد.

بستن
مقایسه