محیط رشد مصنوعی

محیط رشد مصنوعی

محیط رشد مصنوعی،بدون خورشید هیچ حیاتی بر روی زمین وجود ندارد. نه گیاهی، نه غذایی، نه حیوانی و نه انسان. انرژی خورشید بوسیله کلروفیل در گیاهان همراه با دی اکسید کربن جذب می شود و برای ساختن کربوهیدرات ها در فرایندی که فتوسنتز نامیده می شود بکار می رود. گیاهان این انرژی را برای رشد ریشه های جدید و رشد ساقه ها و برگها استفاده می کنند. حیوانات و نیز انسان ها برای غذا به انرژی ذخیره شده در گیاه زنده تکیه می کنند. همچنین بشر برای سوخت به انرژی ذخیره شده در گیاهان متکی است.
نورهای ساختگی در تمام سایزها از ۱۴ وات تا ۲۱۵ وات وجود دارد. نور این لامپ ها سفید است و در رنگ هایی مثل سفید گرم ۱، سفید کم نور ۲، نور روز ۳، سفید سرد ۴ و لامپ هایی که برای کشت طراحی شده اند، می باشند. در بعضی از این لامپ ها نور زرد کمرنگ بیرون داده می شود و رنگ شاخ و برگ شکوفه ها را زیادتر می کند.

نقش نور فلورسنت در پرورش

گیاهان:

محیط رشد مصنوعی معجزه است که نور فلورسنت سرد با وات پایین می تواند دوباره انرژی های زیادی مشابه خورشید تولید کند. در پرورش گیاهان شما متوجه چگونگی کارکرد نور فلورسنت نمی شوید اما فکر کنم زمینه جالب و مفیدی را خواهید فهمید. نور سفیدی که شما می توانید با چشمانتان ببینید از طول موجهای متفاوتی از نور رنگی ساخته می شود.
۱-Warm White ۲-Soft White
r-Day Light ۴-Cool White_
این رنگها اگر تجزیه شوند و یا نور را از وسط یک منشور شیشه ای عبور دهید قابل روئیت هستند. گیاه شناسان یاد گرفتند که طول موجهای قرمز و آبی بوسیله کلروفیل در فرایند فتوسنتز جذب می شوند و طول موجهای سبز و زرد را بوسیله گیاه بازتاب می کنند. به خاطر همین گیاه به رنگ سبز نمایان می شود. بنابراین نور مصنوعی برای تحریک رشد گیاه، طول موج هایی از نور قرمز و آبی تولید می کند. رشد گیاه در فصل بهار و پاییز زیاد می شود به خاطر اینکه گیاهان باغچه از نور مستقیم خورشید و ساعت های بیشتری از روشنی روز استفاده می کنند. روزهای کوتاه زمستان همراه با کاهش نور خورشید تجربه رشد گیاهان آپارتمانی را خنثی می کند. مگر اینکه شما نور فلورسنت مناسب تهیه کنید. نور مصنوعی نمی تواند فضا را گرم و مقدار رطوبت هوا را کنترل کند اما شما می توانید همه اینها را در منزلتان کنترل کنید.

شدت نور:

گیاهانی که نشر طیفی کامل از خورشید را مطابق رشد موفقیت آمیز شان به دست می آورند گیاهانی با انرژی بالاتری هستند. گیاهان سالادی باغچه ای گیاهانی با انرژی بالا هستند. لامپهای الکتریکی فلورسنت: خوشبختانه، نور فلورسنت منبع جدیدی از انرژی برای رشد گیاه نیست. شما می توانید از مغازه های الکتریکی هر نوع از لامپ هایی که طول موجهای قرمز و آبی که برای فرایندهای فتوسنتز در گیاهان لازم است را تهیه کنید. محصولاتی را که احتمال دارد در الکتریکی ها پیدا کنید شامل:
GRO-LUX:
نوعی لامپ فلورسنت است که با فسفر پوشیده شده و تولید طول موجهای قرمز و آبی می کند که برای انجام دادن فرایندهای فتوسنتز لازم است. این لامپ، گیاهان را سبزتر نمایان می کند و با تابیدن آن شکوفه ها یک تابش فسفری از تلولوء رنگ های جواهر را می گیرند.
LUX SPECTRUM -: GRO
نوعی لامپ فلورسنت است که از طول موجهای قرمز، آبی و مادون قرمز تشکیل شده است و برای انجام دادن فرایندهای فتوسنتز و فعال کردن فتوکروم در بالا بردن انرژی گیاهان سالادی و سبزیجات لازم است.
نوعی لامپ فلورسنت است که نشر طیف نوری آن برای فعالیت کلروفیل گیاهان در منزل لازم است. این نور رنگ شاخ و برگ گیاهان و یا شکوفه ها را تغییر نمی دهد.
NATURESCENT-(DURO-LITE):
نوعی لامپ فلورسنت است که نشر طیف نوری آن برای فعالیت کلروفیل گیاهان در منزل مورد اهمیت است. این نور رنگ شاخ و برگ گیاهان و یا شکوفه ها را تغییر نمی دهد.
VITA-LITE (DURO-LITE):
نوعی لامپ فلورسنت است که طول موجهای نور قرمز، آبی و مادون قرمز را نشر می کند و برای انجام دادن فرایندهای فتوسنتز و فعال کردن فتوکروم در بالا بردن انرژی گیاهان سالادی و سبزیجات لازم است. نور فلورسنت ترکیبی است که برای گیاهان و سبزیجات سالادی مورد اهمیت است و در جدول زیر نشان داده شده است..
ثابت کردن لامپ های نور فلورسنت (مهتابی) دو نوع است: قاب های صنعتی که به یک منعکس کننده مجهز می شوند و قاب های نواری، کانالی و یا مدادی که بدون منعکس کننده اند. همه این ها در سایزهای مختلف قابل تهیه هستند، اما معمول ترین سایز این قاب ها برای پرورش گیاهان و سبزیجات سالادی در آپارتمان قاب های صنعتی ۱ متر و ۲۰ سانتیمتری است که به دو لامپ ۴۰ وات مجهز شده اند و دارای یک منعکس کننده سفید رنگ است. منعکس کننده منبعی برای اجتناب از پراکنده شدن نور می باشد. | قاب های صنعتی می توانند ثابت و یا به وسیله زنجیر و یا قرقره متحرک باشند بطوریکه نور بالای گیاهان را بدرستی تعدیل کنند. قاب های نواری تکی می توانند تا چهار لامپ را بخوبی نگه دارند. این نوع فلورسنتهای ثابت، به دیوار یا زیر قفسه کابینت نصب می شوند. سطوح بالا و پشت قاب های نواری را می توان با رنگ سفید ساده برای منعکس کردن نور، رنگ آمیزی کنیم و یا می توانیم حصاری تزئینی بالای قاب های نواری بسازیم و به آن رنگ سفید بزنیم.
ساختن باغچه نوری آپارتمانی شما می توانید باغچه نوری را بر روی دیوار و یا قفسه بسازید. باغچه نوری آپارتمانی شامل یک یا چند لامپ می باشد و قاب های صنعتی همراه با یک حصار تزئینی بالای نور فلورسنت را می پوشانند و یک سینی سنگریزه پر از گلدان که در زیر نور قرار می گیرد. برای باغچه آپارتمانی، شما می توانید از اسباب فراموش شده و بی استفاده خانه خود جهت ساختن و به کار انداختن نور باغچه استفاده نمایید. مثلا برای سینی ریگ، شما می توانید از یک ظرف پهن و لبه دار آلومینیومی که کیک در آن پخته می شود، استفاده کنید. | ریگ ها را میتوانید از شن، ماسه، خرده های فوم و یا ریگهای ساحلی که تمیز و شسته اند، تهیه نمایید.
جعبه های میوه را برای قلمههای مسطح با پارچه کنفی آستر کنید و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید وسایل کهنه را دوباره جلا دهید و برای گلدان گیاهان از آنها استفاده کنید. میز و قفسه های کتاب بی استفاده جهت روشنایی باغچه مناسب هستند. اگر نور کافی جهت ادامه فرایند فتوسنتز گیاهان فراهم باشد، اغلب گیاهان را می توان در قسمتهای مختلف آپارتمان پرورش داد و از مشاهده آنها لذت برد. در اینجا با چند مورد از مکان هایی که در آپارتمان می توان داشت.
آیا تا کنون به امکان جذابیت روشنایی قفسه در بعضی از دیوارهای منزلتان فکر کرده اید؟ آیا یک قفسه از گیاهان با شاخ و برگ انبوه که با نور فلورسنت مخصوص پرورش گیاهان زیبا شده است را دیده اید؟ | شاید شما تعدادی از تکه های قدیمی چوب در انباری داشته باشید. قفسه های چوبی برای زندگی گیاهان مطلوب و ایده آل است. تخته ها باید به اندازه کافی برای قرار دادن نور از قابهای صنعتی، پهن و عریض باشد.
نور قاب های صنعتی تک لامپی، اشعه کافی را برای یک یا دو ردیف از گیاهانی که بر روی یک قفسه به پهنای ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر قرار دارند را فراهم می کند. قاب های صنعتی فلورسنت دو لامپی، نور کافی را برای یک قفسه که پهنای آن ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر است، فراهم می کند. قفسه ها می توانند با پایه چوبی و یا پایه آهنی محافظت شوند که آراستگی و تزئین لذت بخشی دارند.
در قفسه های دیواری که عرضکافی برای قرار دادن دو ردیف گلدان را دارند شکل (۲۵) نور را به وسیله یک قاب صنعتی دو لامپی می تابانیم و قاب این مهتابی را با دو پایه فلزی به دیوار محکم می کنیم و بوسیله دادن در زیر قاب نوراگر نور باغچه تان بیشتر جنبه تزئینی دارد، شما به یک مجموعه از گیاهان برای نمایش فلورسنت نواری تکی (مهتابی) احتیاج دارید.
اگر شما فرصت کاشت و پرورش جوانه ها، در زیر نور فلورسنت را دارید، لذت باغبانی به شما اضافه خواهد شد. بیایید برای لحظه ای تصور کنیم که یک باغچه آپارتمانی قلمه زده شده از گیاهان باغچه حیاطمان را | داریم. مسلما اغلب این گیاهان زیر نور فلورسنت در قفسه باغچه تان خوب رشد خواهند کرد. شما می توانید جوانه های معطر و خوشبویی مانند آویشن، اسطوخودوس و نعنا را در گلدان برای استفاده در آشپزی به باغچه نوریتان اضافه کنید. مریم گلی، ریحان بنفش و سوسن بر به خاطر رنگ و ترکیب بافتشان یک کشت جالب بوجود می آورند. راههای بی شماری برای تغییر دادن تزیین یک گیاه وجود دارد. چطور حصار را با سایبان چوبی بپوشانیم؟ و یا چطور یک سایبان آفتابی را با چادر کتانی بپوشانیم؟ یک جعبه از گیاهان و سبزیجات سالادی زیر سایبان، زیبا به نظر می آیند. این زیبایی با یک پنجره و یک جعبه گل و سایبان قابل اجرا می باشد (یک ایده برای آنهایی که در آپارتمان خود، یک پنجره بیشتر(ندارد.)

بستن
مقایسه