چمن کاری

مواظبت های عمومی چمن زنی

جمن کاری

چمن را باید به دفعات زیاد طوری زد که بتوان آنچه درو شده روی چمن نگاهداری کرد تا مواد غذائی خاک را بیفزاید و در عین حال آنچه برداشت شده پوشش سبک خواهد بود و جوانه زدن بعضی از علفهای هرزه را ممانعت خواهد نمود. اگر اجازه دهند چمن خیلی بلند شود لازم می شود که آنچه را درو می کنند به بیرون از چمن منتقل کنند زیرا چنانچه بارندگی زیاد باشد رها کردن آن روی چمن موجب پوسیدگی و جلوگیری از رسیدن نور به چمن خواهد شد. در نتیجه ماشین های چمن زنی نظیر ویکتا که در پشت آن ها علف گیر دارند دیگر در مورد چمن هائی که زود زود درو می شود ضرورتی نخواهد داشت. ارتفاع چمن هنگام درو عامل عمده ای در سلامت چمن است. چنانچه چمن را در ارتفاع دم بزنند ممکن است موقت ظاهر بهتری یابد ولی احتیاج به آبیاری و کود پاشی بیشتری خواهد داشت. چمن زنی اصولا برای چمن زیان آور است بطوریکه ارتفاع آن هنگام درو باید بقدری باشد که ظاهرا آن را حفظ کرده و در عین حال با رشد خوب چمن نیز منافاتی نداشته باشد. بطور متوسط چهار سانتی متر ارتفاع چمن هنگام درو خوب است. هنگامی که چمن مرتب زده می شود میبایستی بخصوص در فصل تابستان آبیاری نیز انجام گیرد. چون کنتاکی بلوگراس در تابستان داغ خیلی کم رشد می کند در اینصورت با آغاز تابستان باید در عین حال هم برگ و بار کافی داشته باشد و هم از رشد علف هرز جلوگیری گردد و این کار تا اواسط مرداد ماه می بایستی ادامه یابد. بطور کلی هر چه چمن زنی کمتر باشد بهتر است، به شرطی که ظاهر چمن نیز خوب باشد. یعنی باید حد واسطی را قائل شد تا هم رشد چمن مختل نشود و هم به زیبایی آن لطمه وارد نیاورد. آبیاری چمن را می بایستی مرتبا آبیاری کرد و هنگام آبیاری آب کافی داد، یعنی حدلااقل ۱۰ سانتی متر عمق خاک خیس بشود. آب پاشی مختصر کمک زیادی نخواهد بود و ممکن است باعث تجمع ریشه در سطح خاک و در نتیجه آن از بین رفتن آنها در خلال هوای داغ تابستان بشود. روش متداول آبیاری بادست کافی نیست زیرا افراد معمولا بردباری لازم را ندارند، که بمدت کافی یک نقطه را برای خیساندن در عمق ذکر شده آبیاری کنند. آب پاش های شیلنگی چرخان که بمدت کافی در یک نقطه کار می کنند بهتر است و در چمن های وسیع لوله کشی شبکه آبیاری در زیر زمین قابل توصیه است. آبیاری موقع آفتاب هیچگونه صدمه ای به چمن وارد نمی کند ولی بدون شک وقتی هوا خنک است و تبخیر کمتر، مقدار آب کمتری نیز مورد نیاز خواهد بود. غلطک زدن هنگام بهار و بعد از یخبندان باید چمن را غلطک زد. این کار باعث فشرده شدن چمن شده و هرگونه انقطاعی که ریشه در خاک داشته باشد با این کار از بین میرود. پوشش روی چمن پوشاندن چمن با کود دامی یا برگ وکاه در پائیز بمنظور کم کردن خطر یخبندان به هیچ وجه لزومی ندارد. پوشاندن چمن بیش از آنکه نفعی برساند زیان آور است و بذر علف هرز را اضافه می کند.

چمن نامرغوب

معمولا نامرغوبی چمن در اثر تهیه نکردن صحیح زمین بذر نامرغوب کشت و بی موقع رخ میدهد. در چنین مواردی با افزایش کود یا بذر نمی توان این نقیصه را برطرف کرد. با احیا کردن یک چمن نامرغوب تنها راه آن است که آن را از نو بسازند. در اوایل پائیز باید زمین را شخم زده و بدان کود دامی و شیمیائی افزوده تا برای کشت بذر آماده گردد. چنانچه ضرورت داشته باشد می بایستی برای آن زهکشی در نظر گرفت. اگر چند نقطه از چمن کچل شده است چنین اقدام ممکن است لازم نباشد. دادن کود سرک برگی و کشت بذر ممکن است نتایج سودمندی بار آورد.

مبارزه با علف هرز

در چمن علف های هرز همیشه برای کسی که چمن کاری دارد، موجب درد سر است.

علف هرز چمن بخار

۱- نامناسب بودن خاک

۲- نحوه چمن زنی بستگی دارد.

چون وقتی چمن خوب رشد کند علف هرزیارای مقاومت با آن را ندارد. بهترین راه، کود دادن وتقویت چمن است. علف کشی به نام دو – چهار – دی (۴ , ۲,D) که روی چمن می پاشند، بدون صدمه زدن به چمن علف ها را از بین می برد. برای هر ۱۰۰ متر مربع ۱۲ تا ۲۰ لیتر مصرف کنید بطوریکه فقط برگ ها خیس شود. اگر محلول جاری شود چندان برای رشد چمن خوب نیست و ممکن است آن را بسوزاند. بهترین موقع دفع علف هرز وقتی است که رشد کرده است ولی هنوز به دوره رسیدگی کامل نرسیده باشد. احتیاط: دو – چهار – دی را از گیاهانی که مایل نیستند دفع کنید به دور نگاهدارید این علف کش اکثر گیاهان را از بین می برد. تقریبا تمام سبزیجات و اکثر گل های زینتی با پاشیدن دو – چهار – دی صدمه می پذیرند.

آفات و امراض

ممکن است آفات و امراض به چمن صدمه وارد آورد. چنانچه به چمن آفت زد میتوان از سم مالاتیون برای دفع آن استفاده کرد. طرز استفاده از این سم قبلا ذکر شده است. زینب و کاراتان از سمومی است که برای مبارزه با بیماریهای قارچی چمن سودمند است. گاهی چمن بخصوص هنگامی که کود ازته زیادی بدان داده باشند و همچنین وقتی که چمن در سایه قرار داشته باشد ممکن است تحت تاثیر قارچ ها دچار بیماری گردد. طرز استفاده از زینب و کاراتان قبلا ذکر شده است. ولی ذکر آن ضروری است که محلول دو در هزار این قارچ کش ها بسیاری از بیماری های قارچی گیاه را از بین می برند.

بستن
مقایسه