نگهداری گلهای آپارتمانی

نگهداری از گل های آپارتمانی هنگام مسافرت

هر ساله هنگام تعطیلات و مسافرت ها خانواده هایی که در فضای داخل خانه شان تعدادی گیاه | آپارتمانی را پرورش می دهند، همواره دل نگران آبیاری آنها می شوند. برخی مسئولیت آبیاری را به همسایه و یا فامیل خود می سپارند ولی بعضی دیگر که چنین امکانی را ندارند، به هنگام برگشتن با گیاهانی پژمرده روبه رو می شوند. در صورتی که می توانند با به کارگیری یکی از چند راهکار زیر با | خیالی آسوده به سفر بروند.
١- گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید.
پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می کند و آب آرام آرام به داخل خاک گلدان منتقل می شود.
۲- در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن در کف هر یک از گلدانها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.
۳- یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را در کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو الی سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن و یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است بگذارید.توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.
اما نگهداری گیاهان آپارتمانی، مشکلاتی را هم با خود به همراه دارد.
دو مشکل عمده ای که اکثر گیاهان آپارتمانی در تهران با آن مواجه هستند یکی وجود توده های متحرک سفید رنگ با پوشش آردی به نام شپشک آرد آلود است. این حشره از شیره پرورده گیاه تغذیه کرده و باعث افت گیاه می شود. شیوه مبارزه با این حشره، استفاده از سموم تماسی مانند مالاتیون، دیازینون، گوزاتیون به صورت معلق (مایع) به نسبت به یک قاشق مرباخوری (دو سی سی در یک لیتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مایع ظرفشویی است که باید روی سطح برگها و پشت آنها اسپری شود و در صورتی که مؤثر واقع نشود باید دو هفته بعد تکرار شود. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که با عنایت به این که این حشرات از شیره گیاهی تغذیه می کنند، می توان از سموم سیستمیک نیز جهت مبارزه استفاده کرد.
دومین مشکل، وجود کرم خاکی یا خرخاکی داخل خاک گلدان هاست که این امر با توجه به وجود این گیاهان در داخل آپارتمان باعث کثیفی محل سکونت و بد منظر شدن اطراف گیاه می شود. روش مبارزه با این مشکل استفاده از سموم سوین یا لیندین وتابل پودری) به نسبت یک قاشق مرباخوری در یک لیتر آب است. این آب باید به عنوان آب آبیاری روی سطح خاک استفاده شود.
بدون تردید رعایت نکات علمی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی و فراهم کردن شرایط مناسب زیستی برای این گیاهان، تأثیر به سزایی در رشد، پرورش، سبزی و طراوت آنها دارد، اما نباید این نکته را فراموش کرد که گیاهان همانند ما انسان ها دارای احساسات و عواطف هستند و احساس ما را نسبت به خودشان به خوبی درک می کنند. اگر ما یاد بگیریم که جمله های تأکیدی مثبت را برای خود نهادینه کنیم، بهتر می توانیم این نعمت های الهی را باور کرده، با آنها ارتباط برقرار کنیم و بهره وری مثبت داشته باشیم.گیاهی بسیار زیبا که سازگار با آب و هوای آپارتمان ها و محیط های اداری است و نام علمی آن Chamaesrops humilis می باشد و به دلیل کشیدگی برگها و ساقه قابلیت استفاده در پاسیوهای بزرگ و همچنین در دکوراسیون منازل قابل استفاده در گوشه های محدود و پشت مبلمان را داراست.
اریکا پالم همانطور که از نامش پیداست گیاهی است از خانواده اریکاسه ها و به طور عامیانه از خانواده پالم ها، در نگاه اول کسانی که با گل و گیاه آشنایی ندارند اریکا پالم را با نخل فنیکس (که در بخش گیاهان بیرونی خواهید دید) اشتباه می گیرند.
اریکا پالم بومی مناطق جنوب شرقی آسیا است، بطوریکه این گیاه در کشورهایی مثل مالزی و اندونزی در بلوارها و پارک های تفریحی کاشته می شود.
همانطور که از زادگاه اریکا پالم بر می اید این گیاه در محیط های مرطوب و حاره ایی رشد بسیار خوبی دارد ولی به دلیل سازگاری زیاد این گیاه می توان از اریکا پالم در آپارتمان و محیطهای بسته نیز استفاده کرد به طوریکه نوری در حد ۵۰ تا ۶۰ در صد یا نور مصنوعی زرد برای اریکا کافی است و آبیاری ۲ تا ۳ نوبتی برای اریکا در هفته لازم می باشد.
برای تقویت اریکا می توان از کودهای شیمیایی فراوانی استفاده کرد و بهترین کود از نظر ما برای تقویت گیاهان آپارتمانی کود کریستالون مخصوص یا ۱۸ در صد می باشد زیرا این کود مخلوطی از عناصر لازم برای رشد ریشه، ساقه و برگ گیاه می باشد.
برای نگهداری خوب از اریکا باید نکاتی را دانست که بعضی از آنها را اشاره می کنیم
– اگر نوک برگهای اریکا شروع به زرد شدن و به مرور خشک شود به علت گرمی بیش از حد محیط یا آبیاری کم می باشد که با انتقال اریکا به محیطی خنک تر و آبیاری دقیق در نوبت های به موقع این مشکل مرتفع خواهد شد، اما لازم به ذکر است که این مشکل بیشتر در تابستان بروز ساقه های گیاه بعد از مدتی شل می شود و حالت خمیدگی می گیرد یا اینکه برگهای تازه گیاه | خیلی با فاصله و یا به اصطلاح علفی رشد می کند که دلیل این اتفاق کمبود نور در محیطی است که گیاه قرار دارد و با انتقال اریکا به محیط پر نور و یا تأمین نور، بوسیله نورهای مصنوعی این مشکل از بین خواهد رفت که این مشکل نیز بیشتر در زمستان مشاهده می شود.
– با رشد برگ تازه برگهای قبلی گیاه شروع به زرد شدن می کنند این عارضه بدلیل فقر مواد غذایی خاک می باشد که بوسیله کوددهی این مشکل بر طرف خواهد شد.
– در بعضی مواقع لکه های قهوه ای ای رنگی در پشت برگها دیده می شود که آفت عمده اریکا می باشد که نوعی کنه میباشد و با سمپاشی به موقع این آفات از بین خواهد رفت._

اسپاتی

اسپاتی فیلوم گیاهی است بومی کشور کلمبیا که برگهای بیضوی و کشیده که بیشتر دارای رنگ سبز تیره است و ساقه هایی که مستقیما” از خاک بیرون می آید و در بیشتر فصول سال و بخصوص بهار و پاییز گل های سفید قاشقی شکل می باشد که در وسطان پرچم متراکم آن وجود
مشخصات: اسم علمی این گیاه Spathiphyllum Wallisii ، از خانواده Araceae می باشد. این جنس دارای ۳۶ گونه از گیاهان همیشه سبز دائمی استثنایی است گونه مورد نظر بومی کلمبیا بوده و ارتفاع آن به ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. اسپاتی فیلوم دارای برگهای سبز براق به شکل نیزه ای است و گلهای کوچک آن روی سنبله سفید استوانه ای، ظاهر می شوند. این سنبله توسط اسپات سفید رنگ تخم مرغی شکل پوشیده شده و زمان گلدهی این گیاه در تابستان است.
مراقبت: اسپاتی فیلوم به نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۹۰ درصد وخاک کمی اسیدی احتیاج دارد.
کود: کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاه قرار داد.
خاک: کود زیاد باعث قهوه ای شدن نوک برگها میشود. مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ با کمی ماسه برای این گیاه مناسب است.|
ازدیاد: اسپاتی فیلوم را می توانید با مراقبت زیاد، از اواسط تا اواخر بهار، تکثیر کنید. از توده های متراکم گیاه می توانید تعدادی گیاه جدید به دست آورید. خاک اطراف ریشه را کاملا مرطوب کنید و به آرامی پاجوش های موجود در کنار گیاه مادری را، که حداقل ۳ تا ۴ برگ دارند، جدا کنید. اگر تعداد برگها کم بود، سعی کنید آنها را در حالیکه متصل به پاجوش های بزرگ تر هستند، جدا نمایید. برای قطع ریزومها، از چاقوی تیز استفاده کنید. سعی کنید هر گیاه جدید، همراه ریشه نیرومند و فعالی باشد. هریک را جداگانه در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتیمتر بکارید. گیاه جدید را برای چند هفته با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و وقتی رویش جدید آغاز گردید، پوشش را | بردارید. گلدانها را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی قرار دهید و گاهی با آب ولرم مه پاشی کنید.
بیشتر پرورش دهنده های گل و گیاه بر این عقیده اند که برای گل دهی اسپاتی فیلوم باید شوکی به گیاه وارد کرد که این شوک به گونه های گوناگون به آن وارد می شود از قبیل شوک سرمایی، شوک گرمایی که باعث تشنگی دادن به گیاه می شود و یا اینکه ریشه های مویی اسپاتی فیلیوم توسط تکانیدن خاک مورد شوک قرار گیرد و بعد از این شوکها اسپاتی فیلوم باید تحت کوددهی خوب قرار گیرد تا برای فصل گل دهی آماده شود (از میان کودهای مختلف برای این موضوع می توان از کود کریستالون ۳۶ درصد نام برد).
گیاه اسپاتی فیلوم در میان گیاهان آپارتمانی بدلیل اینکه از برگ های پهن برخوردار است در فصل تابستان نیاز به آب فراوان دارد از این رو در فصول گرم سال به 3 نوبت آبیاری و در مابقی ایام سال به ۱ تا ۲ نوبت آبیاری در هفته نیاز دارد.
است از این رو باید
البته ناگفته نماند اسپاتی فیلوم در فصول سرد سال نسبت به سرما حساس دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برایش تأمین شود.
خاک مناسب برای اسپاتی فیلوم خاک نیمه سبک با زهکش مناسب است و نیاز نوری اسپاتی فیلوم در فصل گل دهی نور غیر مستقیم یا نیم سایه است ولی در مابقی فصول در محیط کم نور نیز سازگار می باشد.
ازدیاد اسپاتی فیلوم از طریق تقسیم بوته در پاییز امکان پذیر است. البته در بعضی مواقع برگهای اسپاتی فیلوم دچار سوختگی می شود که یا از نور زیاد، گرما و تشنگی گیاه می باشد که با آبیاری به موقع و همچنین تقویت اسپاتی فیلوم با کود کریستالون یا کودهای مایع همچون زربال می توان این نقیصه را برطرف کرد.

آگلاثونما

گیاه بسیار زیبایی است با برگهای ابلق، از خانواده آراسه. ساقه ها کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین با طول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر (که گاه تا ۲۰ سانتیمتر نیز می رسند)؛ مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارد.
آگلونما در حدود چهل گونه گیاه علفی در هند و مالزی دارد که برخی از آنها به خاطر داشتن برگهای ابلق به عنوان گیاه زینتی در گلخانه ها نگهداری می شوند. رایج ترین آنها دو نوع A
. picta و A . treubii است. «آگلونما پیکتا» از مالزی آورده شده و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره با لکه های سفید به موازات رگبرگ های فرعی است. اما «آگلونما تروبی» که از جزایر سلب آورده شده گیاه زیباتری با برگ های کشیده و مقاوم به رنگ سبز روشن با لکه های خاکستری مایل به نقره ای است و در باغچه های آپارتمانی جلوه خاصی دارد.

بستن
مقایسه