گیاه فیکوس

نگهداری از گیاه فیکوس 

فیکوس از خانواده مراسه ها و زادگاه اصلی آن جنگل های استوایی قاره آسیا و آمریکای شمالی و بیش از 600 گونه دارد و بر حسب شکل و پرانکندگی شاخه و شکل برگ های آن را به سه دسته تقسیم کرده اند.

اول نوع درختی:

شاخه های آن به دور یک محور اصلی روییده و محور اصلی و تنه گیاه به ارتفاء چندین متر می رسد این نوع عالی ترین گل های آپارتمانی است که سال ها عمر می کنند و باید حای آن روشن باشد و گلدان آن در مسیر کوران قرار نگیرد

فیکوس هایی که در این دسته قرار دارند به شرح زیر است:

فیکوس آلستیکا

فیکوس آلستیکا دکورا،فیکوس بنجامینا یا ارنجیر گیران،فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویولنی،فیکوس بنگالی،که فیکوس الستیکا از واریته شاهزاده سیاه است.

ار این تعداد فیکوس بنجامینا که زادگاهش هندوستان است دارای برگ نوک تیز و شاخه های کمانی می باشد.فیکوس لیراتا که زدگاهش هند،جین که برگ های مومی با لبه های موج دار شبیه ویولون با رگبرگ های سفید و برچسته است که احتیاج به محل گرم و مرطوب دارد.

دسته دوم فیکوس های بوته ایی:

فیکوس آلستیکا

دارای برگ های چرمی کرد و کوچک بوده و در حنکل های هندوستان روی تنه درختان تنومند زندگی می کنند و میوه زیتون مانند آن سرتاسر سال روی گیاه مشاهده می شود که به آنها انجیر میسلتو می گویند.مهمترین گونه آن فیکوس دیورسی می باشد.

دسته سوم فیکوس های چسبنده:

فیکوس چسبنده

این مدل خود را به داربست یا تکیه گاه آویزان می کنند.دارای برگ های قلبی شکل چرمی براق و نوک تیز و ابلقی می باشد.ساقه های آن سیمی مانند سفت و با مقاومت است مه به وسیله برگ ها کاملا پوشیده می شوند.این گیاه فقط در محل نیمه سایه رشد میکند و یا از نور آفتاب گریزان است و خاک سطح گلدان هیچگاه نباید خشک باشد.در این صورت برگ ها پژمرده شده می ریزد. اگر چه نیز در زمستان نیاز به آبیاری دارد و باید سطح گلدان مرطوب باشد ولی آب زیادی هم موجب لجن شدن گلدان و ریخت برگ ها می گردد.در مناطق گرمسیری در هوای آزاد در محل سایه به خوبی رشد می کند.

از انواع این دسته فیکوس پومیلا یا فیکوس رپنس که به نام انجیر خزنده نیز نامیده می شود

دسته چهارم فیکوس رادیکانس:

واریگاتا که به نام انجیر بالارونده نام گذاری می شود برگ های آن کشیده همراه با رگبرگ های رنگین و ساقه های سیمی سفت و برگ های نوک تیز و چرمی می باشد.

به طور کلی تعویض تمام بن سای فیکوس ها در اوائل بهار است و در مخلوطی از خاک باغچه و خاک چوب و خاک برگ آن را می کارند.

خطر عمده برای گیاه فیکوس آبیاری بیش از حد است که آن را خشک می کند.علاوه بر این شستشوی برگ ها و پاک کردن و تمیز نمودن سطح برگ ها با اسفنج کمک موثری در طراوت و جذابیت گیاه دارد.

نگهداری از گیاه فکوس:

درجه حرارت : یکوس در گرمای معتدل به خوبی رشد می کند در هر صورت درجه حرارت در زمستان نباید کمتر از 3 درجه برسد.

نور : برای انواع درختی محل پر نور ساختمان و برای سایر انواع محل سایه مناسب است و در مورد فیکوس الستیکا احتیاج به چند ساعت آفتاب صبگاهی دارد.

آبیاری : بین دو آبیاری خاک سطح گلدان کاملا خشک شود و در زمستان به حداقل می رسد به طوری که قرقاب نمودن گلدان باعث زرد شدن و افتادن برگ ها میشود.

رطوبت هوا : در فصل رشد بایستی هر روز سطح برگ ها را با اسفنج مرطوب و تمیز نمود.

تعویض گلدان : در فصل بهار هر 2 سال یک مرتبه گلدان را تعویض می نمایند و خاک مورد نیاز عبارت از : خاک برگ،خاک باغچه،خاک چوب می باشد و پس از آنکه گیاه تنومند شد احتیاج به تعویض گلدان نخواهد بود فقط هر چند ماه یکدفعه خاک سطح گلدان را سیخک زده و با کود شیمیایی کامل آن را تقوییت کنید

تکثیر : قلمه های غیر خشبی را در فصل بهار و اوادل تابستان در ماسه به عمق 6 سانتیمتر فرو کرده و قبلا سطح قلمه را با ماده شیمیایی بیوروت آغشته نموده تا میزان درصد ریشه دادن قلمه افزایش یابد.در ضمن سطح زیزین ماسه را با وسیله ایی مانند کوش گلخانه گرم نگه دارید تا عمل تولید ریشه صورت گیرد

مشکلات پرورشی:

ریزش ناگهانی برگ ها : در انواع فیکوس الستیکا مربوطبه آبیاری بیش از حد است همچنین در سرمای زمستان ریزش برگ ها شروع می شود علاوه بر این نور بسیار کم و کود بسیار زیاد موجب ریزش برگ ها می شود.بدیهی است ریزش برگ های قسمت پایین گیاه به علت پیری برگ در گیاه می باشد.

زرد شدن قسمت انتهایی برگ ها : علت زرد شدن لبه پایینی برگ ها کمبود مواد غذایی است که با بکار بردن آنزیم های مخصوصی که به تدریج در طول سال به مصرف می رسد از بروز این عاضه جلوگیری کند

دیدگاهتان را بنویسید

بستن
مقایسه